منابع آب‌

منابع آب‌

یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی توریستی منطقه مریوان منابع آب است. امکانات آبی منطقه شامل چند رودخانه دایمی و نسبتاً پرآب و دریاچه «زریبار» است.

 

دریاچه زریبار

این دریاچه با جاذبه‌ای طبیعی و منحصربه فرد، مهمترین تالاب استان کردستان به شمار می‌رود. دریاچه زریبار که گاهی نیز دریاچه مریوان نامیده می‌شود، در 2 کیلومتری غرب مریوان و در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا قرار دارد. آب دریاچه شیرین است و آب آن از جوشش چشمه‌های آبی کف دریاچه تأمین می‌شود. طول دریاچه 5/4 کیلومتر و عرض آن حدود 2 کیلومتر می‌باشد. وسعت آن بین 900ـ800 هکتار است. عمق دریاچه متفاوت و به طور متوسط از 3  تا 18 متر متغییر است.

اطراف دریاچه از نیزارهای بلندی احاطه شده است. این دریاچه به علت داشتن آب شیرین و شرایط لازم، زیستگاه مناسبی را برای رشد و زیست انواع ماهیان به وجود آورده است. مهمترین این ماهی‌ها؛ سفید ماهی، ماهی کپور و عروس ماهی هستند. از مهمترین پرندگان مهاجر این تالاب نیز می‌توان به «چنگر»، «اردک سرسبز» و «مرگوس بزرگ» اشاره کرد که معمولاً در فصل زمستان میهمان این دریاچه هستند.

دریاچه زریبار به علت داشتن، آب شیرین، آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی قابل توجه و وجود انواع ماهی‌ها و پرندگان آبزی از جایگاه ویژه زیباشناختی برخوردار است و همواره به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم و پرطرفدار توریستی ـ سیاحتی منطقه مریوان، و بلکه استان کردستان مطرح بوده است.

 

رودخانه‌ها

میزان بالای بارندگی سالانه و وجود کوه‌ها و پستی و بلندی‌های بسیار در منطقه، باعث ایجاد رودخانه‌های بسیار زیبایی شده است. جدول زیر مشخصات رودخانه‌های مهم را در بر دارد.

 

 

متوسط

ابدهی

متر

مکعب

در ثانیه

طول

 آبراهه

 

کیلومتر

محل

سرچشمه

موقعیت

رودخانه

2

5/28

ارتفاعات کاسه‌کله، اسحاق و چاله‌یان

شمال دریاچه زریبار و در جهت شرقی ـ غربی به سمت مرز ایرن و عراق

قزلچه سور

5/5

37

کوه‌های قمچیان،گاران،هزارخانی و قره‌الیاس

15 کیلومتری شرق مریوان در جهت شمال به جنوب و پس از دریافت آب رودخانه مریوان در دوآب تفلی به رودخانه نگل می‌پیوندد

گاران

5/3

14

ارتفاعات شرقی مریوان(کوه قلعه و قله کور)

شرق دریاچه مریوان در جهت غربی ـ شرقی و به گاران می‌پیوندد

عصرآباد

2/2

ـ

دریاچه زریبار

زهکش دریاچه زریبار و از قسمت پایین دریاچه به سمت جنوب جریان دارد

مریوان

ـ

ـ

کوه‌های گلچیدر

از آبادی تودارملا گذشته، پس از دریافت سرشاخه‌هایی از کوه سلطان با رودخانه شویشه یکی می‌شود

نگل

 

 

در منطقه مریوان از به هم پیوستن رودهای مریوان و نگل در محل دواب تشکیل می‌شود اما از بخش‌های غربی استان نیز از به هم پیوستن رودخانه‌های قشلاق و گردلان به سیروان تبدیل می‌شود

از منطقه اورامانات وارد استان کرمانشاه شده و پس از پیوستن به رودخانه الوند،‌در خاک عراق با نام رود دیاله به دجله می‌ریزد.

سیروان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد